Hoppa till innehåll

Vad är Supporterklubben?

SvFFs lojalitetsklubb Vad är Supporterklubben?

SvFFs lojalitetsklubb Vad är Supporterklubben?

Vår mission är att skapa de bästa förutsättningarna för landslagssupportrar på både hemma- och bortaplan. Supporterklubben är en del av SvFF och stödjer supportergrupper och supportrar som vill skapa och utveckla supporterskapet och läktarkulturen kopplat till våra landskamper. Som Silvermedlem får du rabatt på biljetter och som Guldmedlem har du även möjligheten att samla poäng när du går på landskamper, på hemma- och bortaplan. Dessa poäng används sedan för att ansöka om SvFFs kvot av biljetter till bortalandskamper och mästerskap.

Medlemskap

Varför finns Supporterklubben?

SvFF startade Supporterklubben 2005, när efterfrågan till biljetter för bortalandskamper och mästerskap var större än den kvot – antal biljetter – vi blev tilldelade. SvFF skapade därför Supporterklubben för att säkerställa att de mest lojala, svenska supportrarna får förtur till dessa biljetter. Supporterklubben är således inte en ideell supporterorganisation i den bemärkelsen att vi själva styr supporterskap och läktarkultur.

Gör Supporterklubben mer än att hantera biljetter?

Utöver biljetthanteringen och att säkerställa att lojala supportrar blir tilldelade biljetter, finns också personal från Supporterklubben närvarande på bortalandskamper och mästerskap. Detta för att stötta och skapa goda förutsättningar för alla svenska supportrar på plats. Det kan bl.a. innebära att sköta kontakten med myndigheter under och inför supportermarscher, matchdagssamlingar eller annat som de olika supportergrupperna vill genomföra.

SLO:er (Supporter Liaison Officers) från SvFF har löpande kontakt med supportergrupper för att tillgodose de aktiviteter och önskemål som förs fram.

Supporterklubben ser till att SvFF-personal finns på plats under och inför borta- och mästerskapslandskamper. Och självklart finns personal synlig vid de läktarsektioner som SvFF blir tilldelade för att hjälpa till vid frågor och situationer som kan uppstå. Allt för att göra upplevelsen så bra och smidig som möjligt.

Vad ingår i de olika medlemskapen?

Guldmedlem (200 kr/år) 

Guldmedlemmar kan ta del av flera fördelar kopplat till både hemma- och bortalandskamper. Det är dock två förmåner som sticker ut: möjligheten att samla poäng när du närvarar på en landskamp – 2000 poäng för både hemmamatcher och bortamatcher – både på herr och dam. Den andra förmånen är rabatter på biljetter till landskamper på hemmaplan. Nedan följer en sammanfattning av vad du kan ta del av som guldmedlem.

  • Möjlighet att samla poäng för att nyttja vid ansökan av biljetter till bortalandskamper och mästerskap. Ju fler matcher du går på, desto större chans har du att få biljetter.
  • Möjlighet att ansöka om, max fyra, biljetter till bortalandskamper (endast guldmedlemmar kan ansöka och köpa biljetter till bortalandskamper och mästerskap) Observera att alla i ansökan behöver vara guldmedlemmar.
  • 50% rabatt när du köper biljetter i tilldelad klack till landskamper på hemmaplan (max 2 biljetter per medlemskap).
  • 10% rabatt på övriga, tillgängliga platser (max 2 biljetter per medlemskap).
  • Möjlighet till förköp av biljetter till hemmalandskamper innan de släpps till allmänheten.
  • Löpande nyhetsbrev och biljettinformation via mejl.

Viktigt att känna till är att dina poäng gäller i fem år. 

Silvermedlem (gratis)

Silvermedlemlemskapet kostar ingenting. Detta medlemskap ger dig möjlighet att köpa klackbiljetter på hemmaplan, samt löpande nyhetsbrev och biljettinformation. En silvermedlem kan inte samla poäng eller ansöka om biljetter till bortalandskamper och mästerskap. För detta måste du uppgradera dig till guldmedlem.

  • 10% rabatt när du köper biljetter i tilldelad klack på hemmalandskamper (max 1 biljetter per medlemskap).
  • Möjlighet till att förköpa biljetter i klacken till hemmalandskamper innan biljetterna släpps till allmänheten.
  • Löpande nyhetsbrev och biljettinformation via mejl.

Kan medlemmar köpa biljetter till icke medlemmar?

På hemmalandskamper kan Guldmedlemmar köpa till en biljett till en icke medlem (man kan köpa max 2 biljetter med sin kod)

På bortalandskamper behöver alla som vill ha biljett med Supporterklubbens förmåner vara Guldmedlem.

Vad innebär juniormedlemskapet?

Supporterklubben har nu lanserat något som vi kallar ”juniormedlemskapet”.

Vad är då detta?

Jo, efter det att vi märkt att det är många svenska supportrar som åker på bortalandskamper och mästerskap med familjen och sina barn, vill vi skapa ett lättare sätt för er medlemmar att inkludera era barn i upplevelsen. Vi har därför gjort det möjligt att hantera juniormedlemskapet via en guldmedlem. 

Därför kommer guldmedlemmar i framtiden kunna skapa juniormedlemskap för barn under 16 år – som då blir kopplat till den vuxnes guldmedlemskap. Du som vuxen sköter all hantering av juniormedlemskapet via din inloggning och ”min sida”, men juniormedlemmen kan fortfarande samla poäng och få samma rabatter som en fullvärdig guldmedlem.

Vi kommer i framtiden att addera kommunikation, aktiviteter och annat roligt till juniormedlemskapet. På så sätt skapar vi mervärde för alla unga supportrar men också för dig som förälder som vill uppleva landslaget och landskamper med dina barn och familj.

Viktigt att veta

Medlemskap i Landslagets Supporterklubb beviljas efter ansökan av fysisk person. Ansökan kan göras digitalt. SvFF förbehåller sig rätten att neka medlemskap för det fall det kan antas att personen kan komma att motarbeta supporterklubbens ändamål eller på annat sätt skada föreningens intressen. En icke korrekt ifylld ansökan kan komma att makuleras. SvFF är alltid skyldigt att följa FIFA:s och UEFA:s regler vid biljettförsäljning till internationella matcher/mästerskap, vilket t.ex. kan innebära tillgång till ett begränsat antal biljetter eller att vissa biljetter endast får säljas till svenska medborgare.

 

Så fungerar lojalitetsprogrammet

Det ska löna sig att vara trogen supporter. Som medlem i landslagets supporterklubb drar du nytta av fördelarna med lojalitetsprogrammet. Du får poäng vid köp av biljetter till herrlandskamper, damernas hemmalandskamper, U21-landskamper hemma och souvenirer.

Poängregistrering

*Endast guldmedlemmar kan registrera poäng.

Hemmalandskamp herr och dam

Om man vill köpa biljett via Supporterklubben måste alla man köper till vara medlemmar och man måste uppge varje persons unika engångskod för samtliga biljetter. Du kan som mest köpa fem biljetter. 

Poängen registreras automatiskt när biljetten blir registrerad i biljettkontrollen. Alla får poäng för sin biljett.

Man kan även välja att köpa biljett på annat sätt, t.ex. via företag eller förening, man måste då registrera sin poäng personligen (medlemskort, legitimation och biljett) i Supporterklubbens tält i Fan Zone. 

På Strawberry Arena kan man också registrera sina poäng vid SvFFs biljettutlämning före match.

Hemmalandskamp U21

NYHET! Nu får man poäng även för U21 (1000p). Man registrerar sig för poäng vid Supporterklubbens tält på arenan där matchen spelas, eller fyller i efterregistreringsformuläret.

Bortalandskamp

Man kan söka 1–4 biljetter per ansökan. Ansvarig person måste vara medlem för att medlemsnummer ska kunna fyllas i även för resterande personer i ansökan (endast guldmedlemskap).

Poäng registreras när du personligen (med legitimation) hämtar ut din biljett hos Supporterklubbens biljettutlämning på plats på spelorten (se separat information inför respektive match).

Är inte Supporterklubben på plats så fyller man i poängformuläret.

När får man sina poäng?

Som Guldmedlem får du dina poäng inom tre veckor efter spelad landskamp.

Hur ser jag mina poäng?

Du hittar din aktuella poängsammanställning under "Min sida" på fotbollsupporter.se.

Poängtilldelning

  • Hemmamatch herrlandskamp 2000 p
  • Hemmamatch damlandskamp 2000 p
  • Hemmamatch U21 1000 p
  • Bortamatch dam- herrlandskamp 2000 p
  • Köp i supportershopen 1 kr = 1 poäng

Hur länge behåller jag mina poäng?

Du behåller dina poäng i 5 år, utifrån det datum du tjänade in dem. Dvs har du fått 1000 lojalitetspoäng den 26 maj 2023 faller 1000 poäng bort den 26 maj 2028. Detta under förutsättning att du förlänger ditt medlemskap var 12:e månad. Medlemskapet gäller från den dag du blir medlem och 12 månader framöver. Du har därefter 90 dagar på dig att förlänga ditt medlemskap och under den tiden finns dina poäng kvar. Skulle du däremot välja att inte förlänga ditt medlemskap så försvinner dina poäng.

Om du använder kort som betalningsmetod, kan medlemskapet förlängas automatiskt varje år. 

Hur använder jag mina poäng?

Ju högre poäng du skaffar dig desto större möjlighet har du att köpa biljetter till åtråvärda matcher och stora mästerskap Sverige deltar i. Om efterfrågan är större än tillgången på biljetter kommer medlemmar med högst poäng att ha förhandsrätt till en viss procent av biljetterna, sedan kommer en lottning att ske bland övriga medlemmar för resterande del av Supporterklubbens kvot av biljetter. Läs mer under rubriken Biljettpolicy.

Om du saknar poäng

Om du saknar poäng för en match fyller du i formuläret på denna sida. Detta kan du göra max 12 månader efter spelad match och gäller endast felaktigheter.

Personuppgifter och rättigheter

Ändring av villkoren

SvFF förbehåller sig rätten att göra ändringar i medlemsvillkoren. Om ändringar görs informeras du som medlem och det är först därefter som ändringarna träder i kraft.

Medlemmens rättigheter

Som medlem har du rätt att korrigera information och begära ut information som vi har om dig, detta görs genom "min sida" på Supporterklubbens hemsida eller genom att kontakta oss via kontaktuppgifterna nedan.

Omfattning och samtycke

Denna Integritetspolicy beskriver hur vi samlar in, använder, sparar, lämnar ut och skyddar dina personuppgifter. Den gäller för Supporterklubbens lojalitetsprogram och för alla relaterade webbplatser, applikationer, tjänster och verktyg där det finns en hänvisning till denna Integritetspolicy. Vi anser inte att personuppgifter omfattar information som har anonymiserats på så sätt att den inte kan användas för att identifiera en specifik fysisk person.

Vissa sidor på Supporterklubbens webbplats innehåller länkar till webbplatser tillhörande tredje part. Insamling av personuppgifter genom sådana webbplatser ansvarar tredje part för.

Personuppgiftansvarig

SvFF är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter och för att tillhandahålla tjänsterna i medlemskapet. Svenska Fotbollförbundet, 815200-1916, Box 1216, 171 23 Solna. 

Vilka uppgifter samlar vi in?

Supporterklubben samlar in och behandlar uppgifter i syfte att kunna analysera behov och utvecklingsmöjligheter för medlemskap och för Supporterklubben. Det rör sig främst om: 

  • köphistorik rörande biljetter och souvenirer
  • medlemmens ihopsamlade poäng
  • hur många som öppnar och läser (klickar i) e-post
  • epost, postadress och mobilnummer så att vi kan kontakta medlemmen

Om du registrerar ett medlemskap hos oss så accepterar du att dela med dig av dina personuppgifter och samtycker till att den informationen överförs och lagras på våra servrar i Sverige.

Information som vi automatiskt samlar in

När du besöker våra webbplatser, får våra mail, använder våra tjänster eller klickar på annonser så samlar vi in information. Denna information kan omfatta:

  • enhetens unika identifierare
  • geografisk plats
  • vilken sorts enhet som används 
  • statistik om sidvisningar
  • trafik till och från webbplatserna
  • hänvisande URL, annonsdata, IP-adress och standardmässig information från webbloggar

Information som du lämnar till oss

Vi samlar in och sparar sådan information som du lämnar när du skapar ditt medlemskap i Supporterklubben och går på landskamper, gör köp eller liknande handlingar. Denna information består bl.a. av:

  • information som du lämnar till oss vid registrering av ett konto, inklusive e-postadress, mobiltelefonnummer, personnummer, kontaktinformation
  • information som du lämnar till oss via sociala medier
  • leveransinformation, faktureringsinformation, betalningsinformation och annan information som du lämnar för köp av en produkt, till exempel en landskamp eller souvenirer
  • information som lämnas i samband med diskussioner i forum & chattar och liknande kommunikation – exempelvis vid chatt i Facebooks Messenger

Information som vi samlar in genom andra källor

Vi kan komma att samla in kompletterande information om dig från tredje part, t.ex. biljettdata från ett biljettsystem och då lägga till den i vår information om dig.

Giltighetstid

Ditt medlemskap i Landslagets Supporterklubb gäller tills vidare. Du kan när som helst avsluta ditt medlemskap genom att kontakta oss på supporter@svenskfotboll.se. SvFF har också rätt att när som helst säga upp ett medlemskap om det finns misstanke om att medlemskapet på något sätt missbrukas. Vid avslutande eller uppsägning av medlemskap förfaller eventuella innestående poäng.

Force Majeure

SvFF är inte ansvarig för skada som beror på lagbud, myndighets åtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehållet i fråga om strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om kortutställaren själv vidtar eller är föremål för sådana konfliktåtgärder. Detsamma skall gälla om en eller flera matcher blir inställda efter beslut av FIFA, UEFA eller SvFF och därför inte kommer att spelas. SvFF är inte heller skyldig att i andra fall ersätta skada som uppkommer om kortutställaren varit normalt aktsam.

Kontakt

Landslagets Supporterklubb
Svenska Fotbollförbundet
Box 1216
171 23  SOLNA
E-post: supporter@svenskfotboll.se

Ytterligare information om integritet- och datapolicy för Svenska Fotbollförbundets "Supporterklubben"

Publicerad: 25 april 2018, Uppdaterad: 7 maj 2018

Denna Integritetspolicy gäller omedelbart för nya användare och från och med den 25 maj 2018 för befintliga användare. Denna Integritetspolicy ersätter alla tidigare versioner. Har du frågor så kontakta supporter@svenskfotboll.se. Som medlem i Supporterklubben godkänner du att vi registrerar, uppdaterar och behandlar personuppgifter och uppgifter om köp hos oss, samt dina övriga aktiviteter i Supporterklubben. Syftet med att registrera, uppdatera och behandla uppgifterna är att kunna ha en god kund- och registervård. Som medlem har du rätt att få information om vilka av dina personuppgifter som behandlas av SvFF och du kan när som helst begära rättning av felaktiga uppgifter.

Varför samlar vi in dessa uppgifter?

Anledningen till att vi samlar in dessa personuppgifter är att vi vill kunna ge våra medlemmar en så bra upplevelse och produkt som möjligt. Kunna sprida Supporterklubbens budskap samt att möjliggöra och förenkla supporterskapet till de svenska fotbollslandslagen. Genom att acceptera denna Integritetspolicy bekräftar du att vi får använda dina personuppgifter för att:

  • förhindra, upptäcka och utreda bedrägerier och säkerhetsincidenter
  • anpassa, mäta och förbättra våra tjänster, innehåll och annonser
  • kontakta dig, antingen via e-post eller via telefon eller sociala medier

Och med ditt samtycke:

  • rikta marknadsföring till dig genom att skicka marknadsföringsmaterial genom främst e-mail
  • tillhandahålla dig personanpassade tjänster eller erbjudanden
  • tillhandahålla dig platsspecifika funktioner eller erbjudanden om du väljer att dela din platsinformation genom tjänsterna
  • svara på dina önskemål/frågor
  • genomdriva villkoren i Supporterklubben
  • hantera våra dagliga affärsbehov

Avsluta vår användning av dina personuppgifter för marknadsföring, eller avsluta ditt konto

Om du inte önskar erhålla marknadsföring och reklamerbjudanden från oss, så kan du ställa in dina meddelandepreferenser i inloggat läge på hemsidan; supporterklubben.se eller genom kommunikationen du får av oss.

Vill du inte längre vara med i Supporterklubben så avslutar du ditt medlemskap i inloggat läge på vår hemsida; supporterklubben.se eller hör av dig till oss på supporter@svenskfotboll.se

Ett guldmedlemskap i supporterklubben löper i 12 månader och om det inte förnyas övergår medlemskapet därefter i ett silvermedlemskap som är gratis och upphör när användaren ber om det. Använder du kort vid registrering kan medlemskapet förnyas automatiskt.

Till vilka kan vi dela med oss av personuppgifter?

  • Underleverantörer som hjälper oss att bedriva verksamheten (såsom men inte begränsat till kundservice, bedrägeriutredningar, fakturaindrivning, lojalitetsprogram och drift av webbplatser).
  • Annan tredje part till vilken du samtyckt till att vi ska skicka dina uppgifter (eller till sådan annan tredje part som du informeras om och samtycker till vid användningen av en särskild tjänst).
  • Tillsynsmyndighet, polismyndighet, eller annan behörig tredje part, för att besvara frågor i samband med en brottsutredning eller påstådd olaglig aktivitet.
  • Vi kan överföra och behandla kunddata var som helst i världen där vi underhåller databehandlingen. Vi tillhandahåller alltid en adekvat skyddsnivå för kunddata även om rådande land inte innefattas av GDPR.

Cookies, webb-beacons och liknande teknik

När du besöker eller använder våra webbplatser, tjänster, applikationer, kommunikationskanaler (såsom e-post) och verktyg, så kan vi eller våra tjänsteleverantörer använda cookies, webb-beacons och liknande teknik. Detta för att lagra information i syfte att ge dig en bättre, snabbare och säkrare upplevelse och för annonseringsändamål.

Åtkomst, granskning och ändring av dina personuppgifter

Åtkomst, granskning och ändring av dina personuppgifter
Ditt lösenord är nyckeln till ditt konto. Du ska därför omedelbart informera Supporterklubben, och ändra ditt lösenord om ditt lösenord av någon anledning har kommit i orätta händer.

Du kan se, granska och ändra de flesta av dina personuppgifter genom att logga in på supporterklubben.se. Du kan ändra dina personuppgifter i dina kontoinställningar eller genom att maila oss på supporter@svenskfotboll.se

Vill du ha ut dina personuppgifter eller data som vi lagrar om dig så hör av dig till oss på supporter@svenskfotboll.se

Dina rättigheter

Du har rätt till bland annat tillgång, rättelse, begränsning, invändning, radering och dataportabilitet. Vänligen kontakta oss om du vill utöva någon av dessa rättigheter. Om du vill begära tillgång till alla personuppgifter så kommer vi be om identifieringsunderlag.

 

Vad gör en SLO?

SLO:er närvarar nu på nästan alla A-landskamper

Under 2018 satte SvFF och Supporterklubben igång ett arbete med att ha minst en SLO (Supporter Liaison Officer) som hjälper SvFF med koordinering av tifo, supporterkontakt och som ett stöd i säkerhetsarbetet på våra arenor.

Vi är väldigt glada över att SLO:erna hjälper oss att utveckla såväl supporterskapet, som servicen för våra supportar och stämningen på våra landskamper. 

Under de senaste åren har vi arbetat tätt med följande SLO:er: 

  • Djurgårdens IFs, Lena Wiberg och Nils Ek.
  • Hammarby Fotbolls, Jacob Uddeholt. 
  • AIKs, John Skärlund.
  • IFK Norrköpings, Fredrik Nilsson.

Vi är som sagt väldigt glada och tacksamma för den hjälpen och expertisen vi nu bestitter i arbetet med våra evenemang.

SLO:erna använder kläder som är tydligt uppmärkta med "SLO". Tveka inte att ta kontakt med dem om det är så att ni har frågor om deras arbete eller om ni behöver hjälp.

Mer information om vad en SLO gör hittar ni här

Biljettpolicy

Då efterfrågan på biljetter blir allt större är det av yttersta vikt att vi har ett fastlagt och tydligt regelverk kring biljettförsäljningen.

Vi kommer alltid prioritera tre grupper för biljettilldelning och det är: guldmedlemmar i Supporterklubben, fotbollsrörelsen samt våra officiella samarbetspartners.

Minst 50% av biljetterna skall gå till allmänheten (där medlemmar i Supporterklubben är inräknade). Resterande andelar delas mellan fotbollsrörelsen och våra samarbetspartners.

Via supporterklubben.se köper du som medlem dina biljetter till våra hemmalandskamper för herrlandslaget och damlandslaget, samt ansöker om biljetter för våra bortalandskamper och mästerskap.

Hemmalandskamper

Till hemmalandskamper erbjuds Supporterklubbens guldmedlemmar biljetter i Sverigeklacken på långsidan eller familjebiljetter. Dessa biljetter kan enbart köpas av medlemmar och är spärrade för allmänheten.

supporterklubben.se hämtar du, under "min sida", din kod som du sedan använder på aktuell biljettsida. Lojalitetspoäng förs sedan in på ditt poängsaldo efter att matchen är spelad (överföringen av poäng kan ta upp några veckor). Alla medlemmar erbjuds en biljett var, men man vara upp till fem personer per bokning. För varje biljett måste varje guldmedlems unika engångskod uppges  – en engångskod ger alltså en medlemsbiljett. Var noga med att följa de instruktioner som finns för köp, för att säkerställa att poänghanteringen blir rätt.

Bortalandskamper (kval till EM/VM)

Till våra bortalandskamper erhåller vi, enligt UEFA:s och FIFA:s internationella regelverk, 5% av publikkapaciteten på aktuell arena. Av dessa, kommer i enlighet med vår biljettpolicy, 50% gå ut till allmänheten (guldmedlemmar i Supporterklubben). Om efterfrågan är större än tillgången kommer guldmedlemmar med högst poäng att ha förhandsrätt till en viss procent av biljetterna, sedan kommer en lottning att ske bland övriga guldmedlemmar för resterande del av biljetterna. Man har alltså som guldmedlem alltid en extra chans att få tilldelning av biljetter när lottningsförfarandet måste tillämpas.

För att räknas som medlemsansökan och vara aktuell för tilldelning av biljetter i suporterklubbens kvot måste samtliga i ansökan vara guldmedlemmar, och medlemsnummer anges för alla sökande.

Då vi på bortaplan måste ha fullständiga personuppgifter med bl.a. passnummer, gör ni er ansökan i ett särskilt formulär på hemsidan.

Läs alltid noga igenom all information i samband med köp och ansökan.

Mästerskap (VM/EM)

Vid mästerskap tilldelas Svenska Fotbollförbundet en viss procent av de köpbara biljetterna på de arenorna svenska landslaget spelar under mästerskapet.

Supporterklubben tilldelas alltid minst 50% av SvFFs totala biljettkvot. Om efterfrågan är större än tillgången fördelas 50% av Supporterklubbens kvot till de guldmedlemmar med högst lojalitetspoäng, sedan kommer en lottning att ske bland övriga guldmedlemmar som ansökt för resterande del av biljetterna.

För att räknas som medlemsansökan och vara aktuell för tilldelning av biljetter i Supporterklubbens kvot måste samtliga i ansökan – även vid mästerskap – vara guldmedlemmar, och medlemsnummer måste anges för alla sökande.

Läs alltid noga igenom all information i samband med köp och ansökan.

Uppdaterad 2021-08-17. Vi reserverer oss för eventuella felskrivningar.